Porta KMI Poland, największy producent drzwi w Europie Środkowo-Wschodniej, w 2017 roku zwiększył eksport o 18% w stosunku do roku poprzedniego, osiągając przychody ze sprzedaży zagranicznej w wysokości 109,2 mln zł. Drzwi Porta są obecnie sprzedawane w 20 krajach, m.in. w Czechach, Bułgarii, na Słowacji, Węgrzech, a także na wymagających rynkach Europy Zachodniej, na wschodzie kontynentu czy w Azji. Polski producent oczekuje dalszych wzrostów sprzedaży zagranicznej i osiągnięcia w ciągu kilku lat 40% udziału eksportu w przychodach grupy.
- Mamy za sobą kolejny rok zwiększania sprzedaży na zagranicznych rynkach. Kontynuujemy wzrosty w regionach, gdzie już zbudowaliśmy silną pozycję, ale także umacniamy się na relatywnie nowych, ale niezwykle ważnych dla nas krajach zachodnioeuropejskich. Duży wpływ na nasz sukces eksportowy ma szerokość i elastyczność naszej oferty, a także proponowanie drzwi zgodnych z najnowszymi trendami i otwartość na niestandardową produkcję. Cały czas prowadzimy też aktywne działania sprzedażowe i pracujemy nad rozszerzeniem sieci dystrybucyjnej. Biorąc pod uwagę, że systematycznie rosną wszystkie nasze kierunki eksportowe, zwiększenie udziału sprzedaży zagranicznej w przychodach grupy z notowanych w ostatnich latach dwudziestu kilku procent do 40% wydaje się realne i w zasięgu ręki - komentuje Łukasz Luto, wiceprezes i dyrektor zarządzający Porta KMI Poland.
Na zagranicznych rynkach Porta sprzedaje drzwi zarówno na rynek konsumencki, jak i inwestycyjny, gdzie wymagane są specjalistyczne certyfikaty jakościowe. Takie produkty przeważają wśród drzwi Porta dostarczanych do wschodnich sąsiadów, a także do tak odległego kraju jak Wietnam. Natomiast do państw zachodnioeuropejskich - Anglii, Francji czy Niemiec - polski producent wysyła zazwyczaj drzwi przeznaczone dla odbiorców indywidualnych.
- Niemcy, Francja i Anglia to dla nas wciąż perspektywiczne kierunki na kolejne lata. Silnie stawiamy także na rozwój sprzedaży na Ukrainie, Białorusi i w krajach bałtyckich, a także na Wietnam, który jeszcze niedawno wydawał się kierunkiem egzotycznym, a obecnie planujemy tam uruchomienie kolejnych salonów - drugiego w Hanoi oraz w Ho Chi Minh. Po doświadczeniach w tym kraju śmielej wchodzimy też na bardziej odległe rynki - wyjaśnia Łukasz Luto.
Duże znaczenie dla
możliwości dalszego wzrostu eksportu w Porta KMI Poland ma uruchomiona w 2016
fabryka Porta Steel o wartości 70 mln zł, która wytwarza skrzydła i ościeżnice
ze stali, będące jednym z najważniejszych produktów eksportowych dla obiorców
inwestycyjnych. Nowa fabryka Porty w Ełku to jeden z najnowocześniejszych
zakładów produkcyjnych w Europie o wysokim poziomie automatyzacji zarówno na
poziomie produkcyjnym, jak i magazynowym. Pozwoliła ona firmie skokowo
zwiększyć moce wytwórcze, a jednocześnie stworzyła możliwość pełnej
personalizacji wyrobów przy zachowaniu szybkiego tempa produkcji. Dzięki tej
inwestycji, tylko w I półroczu 2017 r. Porta zwiększyła produkcję stalowego
asortymentu o 20%. Łukasz Luto szacuje, że działalność fabryki przyniesie spółce
w ciągu najbliższych pięciu lat dodatkowy przychód w wysokości ok. 100 mln zł.
Porta
KMI Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. jest liderem w branży
stolarki otworowej w kategorii drzwi wewnętrznych, wejściowych, zewnętrznych
i technicznych. Spółka powstała w 1992 roku w Bolszewie k. Wejherowa.
Porta KMI Poland to obecnie sześć zakładów produkcyjnych - pięć w Polsce i
jeden w Rumunii: fabryka w Bolszewie
produkująca skrzydła wewnątrzlokalowe, techniczne, wejściowe; dwie
fabryki w Ełku - dedykowane produkcji skrzydeł ramiakowych i ościeżnic; dwie
fabryki w Suwałkach - dedykowane produkcji skrzydeł i ościeżnic fornirowanych i drzwi zewnętrznych oraz
fabryka Porta KMI Romania srl w rumuńskim Aradzie. Spółka zatrudnia 1600
pracowników i prowadzi sprzedaż produktów poprzez sieć ponad 100 Autoryzowanych
Dealerów, posiadających salony ekspozycyjne oraz magazyny w dużych miastach
Polski, współpracujących z ponad 1500 Autoryzowanymi Punktami Sprzedaży w całym
kraju. Miesięcznie produkty Porta wybierane są przez 20 000 Klientów w Polsce.